Vi börjar med en bild på några av de duktiga småtomtar som var med och tjänade våra första pengar till klasskassan. Bra jobbat!
Det har verkligen märkts att julen närmar sig. Vi börjar varje morgon med att öppna en lucka på var adventskalender på smatboarden. I luckorna den här första veckan har det bland annar varit diverse kluriga övningar (Vilka ingredienser är det i saffransbullar/pepparkaka?, Var ligger några länder i världen?) och en skrattande bebis.
Här gäller det delas att klura ut vilken eller vilka personer som tänker rätt - och hur de andra kan ha tänkt fel...
På svenskan har vi jobbat med COWBOYEN, på vår "läsande klass"-lektion. Vi lyssnade på en text ur boken "Snögrottan" av Laura Trenter. En spännande text där några grabbar hamnar under en stor snöhög eftersom en traktor kommer med ett snölass som hälls över deras snögrotta. Efteråt satt eleverna i grupper och skulle göra en sammanfattning av texten genom att tänka vad hände först..., sedan... och slutligen. Det var många jättebra diskussioner kring vad som hände i texten när eleverna skulle komma överens om vad som hände och när. Efteråt diskuterade och jämförde vi varandras sammanfattningar.
Sammanfattning med hjälp av Cowboyen.
|
Vi har startat upp ett litet lästema i veckan. Vårt mål är att få igång fler till att läsa hemma. Läsande är otroligt viktigt för utveckling inom alla ämnen i skolan.
Eleverna har gått till biblioteket i grupper. Där hade Cecilia som jobbar som barnbibliotekarie boksamtal, hon visade hur man hittar på bibblan och alla fick låna några böcker.
Vi har även skickat hem en läsutmaning idag (fredag). Där ska eleverna räkna hur många sidor de läser hemma och för varje 50-sidor får de fylla på en del på vår BOKMASK här på skolan.
Vi fortsätter skriva på "Den magiska dörren". Vårt mål är att alla elever ska vara färdiga till jul. Denna lektion är ganska lång så mitt i kan det vara skönt att få dansa loss lite :).
På NOn hade vi teknik. Vi har jobbat med teknikspanarna igen. Först fick vi se en film där de besökte Spotify. Vi fick veta vad man behövde för utbildning för att jobba där. Efter filmen fick vi hjälpa utomjordingen att lösa olika uppdrag. Till sist fick vi lära oss hur man programmerar ett spel. Det här kan man göra även hemma: www.learn.code.org
Biologi: Vi har pratat om PH-värde, alltså surt, neutralt eller basiskt. Mästa vecka ska vi göra experiment. Det blir spännande.
Just när ena gruppen satt och jobbade för fullt med teknikspanarna dök två killar upp. De kom från Dagbladet/ST och ville höra mer om vårt arbete med "Vårt samhälle". Här är länken till reportaget om ni inte redan sett det:
Full koncentration krävs när man ska programmera! |
På bilden har vi fortsatt med våra geometriska figurer. Den här veckan fick vi fler att välja mellan. Alla ska göra minst två var.
3D-former tillverkades och färglades på bilden. |
På idrotten fortsatte vi att testa basket i måndags. Vi värmde upp med att göra avslut mot korg (endel testade på en tvåtakt) och sedan spelade vi. Klassen delades upp i två lag. Alla satt vid sidan av planen. Sedan ropade Anna hur många som skulle spela från varje lag. Om Anna tex ropade "Två", sprang två elever upp från varje lag och spelade mot varandra. Anna blåser och ropar ett nytt antal och lagen byter in så många spelare som ropas upp. Full fart och roligt att få spela mot och med olika kompisar.
På torsdagen skulle vi träna på förmågan att röra sig till musik. Då ställde tekniken till det rejält!
Vi hann testa på att använda de "dansande hundarna" men när musiken strejkade bytte vi till "alla bränner alla" istället. Vi får skjuta på danslekarna till senare...
Engelska:
Under veckan har vi lärt oss ordet har på engelska som heter have eller has. Detta har vi även i läxa tills nästa fredag. Vi har också pratat om att man kan samla på saker och vi har berättat vad vi samlar på.
Nästa vecka:
Lämna in Prao-lapp och Elevens val-lapp snarast.
Läsläxa: 4B till måndag och 4A till fredag.
Engelskaläxa: have eller has, till fredag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar