fredag 6 februari 2015

vecka 6

 
Hejsan alla där ute!
 
Vi börjar med två bilder på "våra" sidensvansar som besökt oss utanför klassrummets fönster flera gånger under veckan. Vi hade till och med besök från förskoleklassen för de ville se på dem. 
 
 
NO:
Biologi
Ett nytt spännande uppdrag dök upp. Vi har blivit lottade var sitt landskapsdjur som vi ska skriva en fördjupning om. Först fick vi se en film om svenska djur sedan fick vi information om hur vi skulle jobba. Vecka 9 ska det var färdigt och då ska vi redovisa arbetet för klassen.
Elisabeth tyckte att vi var jätteduktiga på att göra tankekartor till våra fördjupningar. Vi fick massor av beröm och Kristin hämtades för att se hur bra vi jobbade.
Tekniken
Den här veckan fick vi rita mer i 3d. Vi fick ett A-3 papper där vi först fick fylla i blå och röda punkter som sedan blev ett rätblock. Därefter skulle vi kopiera och göra en likadan ritning själva. Till sist fick vi rita av ett objekt ur verkligheten. Det gällde att mäta rätt!!

 
 
MATTE: Vi har tränat på att använda multiplikation. Vi har bland annat spelat spel, gjort övningar, pratat om tricks för hur man ska lösa multiplikationstal och arbetat i boken.
Amadeus visade ett tips på hur man kan träna på tabellerna hemma. Slalomrace på tid. Kul! Vi ser gärna fler tips om ni har några där hemma :).
 


Multiplikationsluffarschack och många andra spel har vi testat på för att bli allt säkrare på tabellerna tre och fyra.

 
 
multiplikationsrace och memory

 
 SVENSKA:

Vi fortsätter att träna på hur man ska skriva återberättande texter. Den här veckan har vi tränat på vad som är verb och substantiv. Vi har tränat på att skriva i olika tempus när vi skriver verb (presens och preteritum) och att använda singular och plural (substantiv). Vi lär oss många saker som vi snart kommer att ha nytta av när vi ska skriva en egen återberättande text.

På tisdagssvenskan fortsatte vi att träna på de olika delarna; högläsning, muntligt och grammatik.
Hos Anna tränade vi vidare på våra bilderböcker som vi läser för förskoleklassbarnen. Flera elever har varit iväg och läst. Ett uppskattat inslag!
Vi arbetade med läsläxan. Den här veckan ställde vi våra frågor till varandra. Vi tittade på våra frågor PÅ, MELLAN och BORTOM raderna. Vi valde, i läsgrupperna,  ut tre frågor som vi ville ställa till de andra. Att ställa frågor av dessa olika varianter är inte alls lätt. Vi fortsätter träna :)...

4A tränade på att använda detektiven på lektionen "En läsande klass", och klura ut vad de svåra orden i texten om snickaren betydde. Först fick de gissa, sedan läste vi texten och slutligen fick de ändra sina gissningar. Vi tränade på att sammanfatta texten med hjälp av de svåra orden. 4B ska jobba med detta på måndag. 
Detektivarbete
 
 
 

SO: Vi såg fjärde delen av Geografens testamente. Det handlade då om den långa kusten. Vi var många som kände igen oss när Holger och Mortensen besökte Höga kusten. Vi arbetade med hur naturen ser ut i detta område och varför - vi fick lära oss att det har med inlandsisen att göra.
På torsdagen fortsatte vi att arbeta med våra faktatexter om ett av de nordligaste landskapen. Alla arbetade fantastiskt bra och visade bland annat med hjälp av "exit-tickets" att de lärt sig en hel del om sina landskap.


Var ligger Skuleberget? Varför tror du, att rövarna valde att bosätta sig i grottor i berget?
Vi tränar bland annat på att använda kartboken och att analyser och diskutera.


Grej of the day:
Under veckan har vi haft två nya GOTD-lektioner. Vi har fått lära oss om ishotellet i Jukkasjärvi och om samer. Fråga gärna där hemma vad de lärt sig!
Vi fick också göra en Kahoot med frågor om de GOTD-lektioner vi hittills haft. På smartboarden visas det frågor om tex Alcatraz, Anne Frank och Cheops pyramid. Vi svarar på frågor med hjälp av mobiler, Ipads elller datorer. Snabbt kommer svaret på frågorna och vi ser hur gruppen svarat. Feedbacken är omedelbar. Kahoot är jätteroligt och alla vill genast göra MER!


GOTD om samerna.

 
BILD:
Vi fortsatte med våra  tesseleringar. Visst blev de fina!!!

 

Fyrfärgsproblemen pryder nu vår korridor.

IDROTT: På tisdagen hade vi ännu en rolig skridskolektion. Vi lekte artistkull - perfekt med skolans nya bluetoothspelare som man kan ha ute! När man blev tagen skulle man åka till mikrofonen och dansa och sjunga till musiken. Då kunde man bli räddad av en kompis som kom och "härmade" dansen en kort stund.  Sedan lekte vi bland annat "tåget är försenat" och "sista paret ut". Två "nya" lekar för eleverna (men knappast för oss vuxna...) :).
 

 
På torsdagen tränade vi faktiskt multiplikationstabellen på idrotten. Vi hade redskapsbingo. Fyra banor som fyra grupper skulle springa. I slutet av banan låg en bingobricka. Den som sprungit slog två tärningar, och om man hade produkten till de två faktorerna fick man kryssa på sin bingobricka. Annars var det bara att springa tillbaka och låta näste person i laget testa.



Nästa vecka:


Måndag: Läsläxa 4B, 4A har ingen läxa på grund av att vi ska byta läsebok med varandra.

Tisdag: Idrott - vi åker skidor!

Torsdag: Idrott inne.
En ny grupp går till Minerva och blir bjuden på lunch av årskurs 9.
Malin och Anna är på kurs/bortrest, Larsa och Mikael vikarierar.

Fredag: Sista gruppen går på Minerva och äter lunch.
Engelska läxa, -ing form.
Anna bortrest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar