fredag 13 mars 2015

vecka 11

Veckorna fortsätter flyga fram. Denna vecka har vi fått verkliga vårkänslor i det vackra vädret.
 
Här kommer lite som vad vi arbetat med...
 
NO: Denna vecka var sista lektionen att göra färdigt fördjupningar om landskapsdjuren. De som inte hann får göra färdigt på" Steget före". Nästa vecka börjar vi ett nytt spännande moment , nämligen Fysik.
 
Bild: Vi har fått chansen att vinna 10.000 kr till klasskassan. Natur & Miljöpärmen har en tävling där man ska rita hur man tror att en stad ser ut år 2050 eller t.ex vilken mat vi tror att man äter om 35 år.
Vi startade direkt med liv och lust att skissa på våra teckningar. På måndag fortsätter vi med de färgglada teckningarna som sedan ska skickas in.




SO:
På SOn fortsätter vi i några veckor till med Sveriges geografi. Vi såg det sista spännande avsnittet av "Geografens testamente" - och det slutade med ett stort frågetecken. Vi ser fram emot att se fortsättningen nästa läsår :).
Sista avsnittet handlade om "de stora städerna". Vi arbetade med Stockholm, Göteborg och Malmö. Lektionen avslutades med en Kahoot med frågor som handlade om sådant som vi arbetat med under Geografens testamente. Vad heter största staden på Gotland? Vad hette berget där det bodde rövare i grottor för många år sedan? Hur ser naturen ut på Stora Alvaret? osv.
Vi använde skolans nya Ipads när vi gjorde Kahooten - smidigt!

På torsdagen fortsatte vi att ta reda på mer om ett landskap. Denna gång valde vi mellan Medelpad, Jämtland, Ångermanland, Hälsingland och Härjedalen. Vi använde en stödmall med några givna begrepp som ska finnas med och sedan får man självklart fylla på med mer fakta om landskapet som man hittar också.
Det är roligt med Kahoot!


Var ligger de stora städerna och vilken stad är störst, kommer 2:a och 3:a befolkningsmässigt?




Matte:
Vi fortsätter träna på division och multiplikation. Hur hör multiplikation och division ihop?
Vi gjorde egna räknehändelser på färdiga divisioner sedan redovisade vi dem för klassen. Tex: gör en räknehändelse för talet 15/3=5. Det blev flera bra diskussioner här kring hur man tänkt och om räknehändelsen man skrivit verkligen blev en division...

Redovisning av räknehändelse


Idrott:
På torsdagens idrottslektion fick vi prova på att vara Ninja Warriors :).
Vi sprang en hinderbana med flera roliga hinder att ta sig igenom.
Härligt att se en sådan glädje och vilja att lyckas. Alla kämpade på fantastiskt!
Efter lektionen kom vi på flera nya förlag på hinder som vi ska prova bygga på tisdagens idrottslektion då vi gör en ny hinderbana.



Alla jobbade så svetten lackade...


Engelska:

Den här veckan har vi övat på klädesplagg, have/has, att kunna säga vad man har för kläder på sig och även berätta vad kompisen har på sig. Alla fick säga detta högt i klassrummet under torsdagens lektion och det märks att alla börjar bli lite mer varm i kläderna och alla vågar prata engelska nu - superkul och väldigt bra gjort! Nästa vecka ska vi jobba med lägesord, i, på, över, under osv. Dessa ord är även i glosläxa till nästa fredag.

 
Teknik: Den här veckan jobbade vi med ett kapitel som heter "Fabriken". Det passade jättebra eftersom vi fått lära oss en del om vad som händer på en fabrik då vi nyss varit på Elkapsling.

En av uppgifterna var att göra reklam för en vara. Det kunde vara vad som helst, gärna något      som inte finns ännu. Först ritade vi en bild och sedan skulle vi skriva en eller två riktigt säljande meningar. Nästa vecka ska vi visa våra ideér för varandra.
  

Mittnytt och Lilla aktuellt:
Den här veckan har vi varit med på både Mittnytt och Lilla Aktuellt. Jätteroligt att bli uppmärksammade i media på så många sätt. Nu väntar vi med spänning på att Elkapsling ska höra av sig med första tankarna kring skåpet som de ska tillverka till oss.
Svenska:

På svenskan denna vecka har vi lärt oss en massa olika saker.

Läsförståelse: I måndags arbetade vi med en text om två pojkar som såg en biltjuv. Vi förberedde oss innan läsningen genom att göra olika övningar som tränade ordförståelse och begrepp.
Efter läsningen gjorde vi bland annat läsförståelseuppgifter på, mellan och bortom raderna.

Återberättande texter:
På fredagen arbetade 4B med återberättade texter i ZickZack.
Vi hade denna gång uppgiften att bedöma tre olika texter som skrivits om en klassresa. Vi arbetade i par och diskuterade de olika texterna. Vilken text har bäst inledning? Har texterna skrivit alla verb i preteritum? Används tidsord i början på varje ny händelse som beskrivs?
Detta kommer 4A att arbeta med på måndag.
Snart kommer vi att själva få använda alla knep på en bra återberättande text när vi ska skriva en själva.
 
 
Tisdagssvenskan:

Stavningsregler hos Elisabeth . När stavar vi med o och när stavar vi med å?
Hos Anna fortsatte vi att träna högläsning. Vi fick en deckargåta som vi skulle läsa tillsammans. För att hålla fokus och alltid vara koncentrerad läste vi två meningar var och sedan var det den andres tur. När vi kom till slutet av deckargåtan gällde att det att klura ut en frågeställning som kom. Denna gång var det: Vem fick jobbet? Vem var bedragare?
Någonstans i texten fanns ledtrådar till svaret...


Hos Malin på tisdagssvenskan fick vi stå framme i klassrummet och berätta om en kompis, spännande och läskigt. Vi pratade efteråt hur vi kan bli ännu bättre tills nästa gång. Några förslag från eleverna var att prata tydligt och högt, titta upp på publiken ibland och inte gömma sig bakom ett papper. Många bra tips :)

En läsande klass: 4A läste faktatexter om Stockholm från två olika läroböcker. Efteråt jämförde vi de olika texterna, vad var likheterna och skillnaderna mellan de olika texterna. Spelar det någon roll vilken lärobok man har? Står det samma sak i de båda böckerna? Om inte, hur vet man vilken som har rätt? Många bra diskussioner blev det i klassrummet, detta jobbar 4B med på sin svenskalektion nu på måndag.


Nästa vecka:

Läsläxa: 4B till måndag och 4A till fredag

Engelska glosor till fredag.

7:ans multiplikationstabell till måndag. Många behöver öva upp sin snabbhet!

Idrott inne både tisdag och torsdag.


Kom ihåg att vi har Steget före på måndagar - ett jättebra tillfälle att arbeta med sådant man missat eller kommit efter med av andra anledningar, att göra läxor eller arbeta med annat man tycker att man behöver...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar