fredag 11 september 2015

v.37

Under den här veckan har ni även kunnat följa oss på instagram. Det är roligt att få visa upp allt roligt vi sysslar med! :)

Den här veckan är det Blerand och Emil som skriver blogg: 

Kamratstödjarna:  Vi är kamratstödjare. Vi hjälper dom som är ensam och som inte har någon kompis. Bakom oss står vårt trygghetsteam. Kamratstödjarna finns i åk 3-5. Nästa vecka ska vi ha utbildning. 


Boden: Nu har vi i femman ansvaret för rastboden på lunchrasten och från boden kan man hyra grejor att leka med på rasten.  





Grej of the day: Machu picchu är en spökstad som inkaindianerna hade som hem och det var några bönder som hittade det. Machu picchu  är en stad som ligger högt uppe på Anderna och det ligger i landet  Peru. 
Vi har även fått lära oss om huvudlöss denna vecka. 



Matte: Nu har vi börjat med multiplikation med nollor ett exempel 20x30 =600 för man tänker 
2x3 =6 sedan lägger man på nollorna som är kvar. 
Vi har räknat själva, jobbat på bingel, haft genomgångar på smartboarden och jobbat i par och löst problemlösningsuppgifter. 


Läsläxan: Nu har vi fått Fröken Europa som läsläxa. först läser man sidorna hemma sen gör man två uppgifter till. När vi är tillbaka på skolan diskuterar vi i par vad vi läst. Vi tränar på att kommentera och berätta om texter vi läst. Vi tränar också på att läsa högt. 

Svenska (instruerande text): är en instruktion och på bilden visar Linnéa sin instruktion. När vi skrivit vår text gör vi en självbedömning. Då har vi en checklista till hjälp. Efter bearbetning lämnas instruktionen in till våra lärare som ska ge feedback. Ofta ger vi också varandra feedback (kamratbedömning). 


Idrott: Här tränar vi inför skoljoggen. På torsdagen lekte vi tre länder och alla tror jag tyckte det var kul. 



Nästa vecka: 

Anna och Malin är på förstelärarträff på måndag. Då jobbar Dennis Wahlén i klassen.

Läsläxa till torsdag.

Engelska glosor till fredag.

På onsdag springer vi Skoljoggen. Se till att ha bra skor och kläder på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar