fredag 5 september 2014

v.36


Denna vecka har vi fortsatt att jobba på och lära oss en massa olika saker. Här kommer en kavalkad:

Matte: Vi har under veckan fortsatt att träna vår taluppfattning. Vi har tränat på tallinjen och att placera ut angivna tal på en tallinje. Här nedan ser vi hur vi använder våra små whiteboardtavlor för att göra alla aktiva när vi ritar tallinjen.

 
Olika tal placeras ut på tallinjen.
 
Vi löste en kluring tillsammans. Först satt vi i par och klurade. Vi ritade och skrev på våra små tavlor. Sedan satte vi oss med ett annat par och jämförde våra lösningar. Hade vi tänkt lika? Såg våra lösningar lika ut? Hur tänkte vi?
Slutligen diskuterade vi i helklass hur vi tänkt. Vi tränade bland annat förmågorna att resonera och att lösa problem.
 


 

En läsande klass: Denna vecka använde vi Spågumman och funderade hur man använder henne när man ska läsa en faktatext. Vi förutspådde vad vi trodde två olika läroböcker skulle innehålla. Vi ställde frågor som vi trodde kanske skulle dyka upp.
Sedan undersökte vi vidare, med hjälp av innehållsförteckningen om vi nu trodde att svaren på våra frågor fanns i boken.

Biologi: Vi har fortsatt med sortering av växter i familjer. Vi såg en film om fotosyntes och pollinering. Fotosyntes är när allt som har gröna blad med klorofyll gör om koldioxid och vatten till syre och druvsocker med hjälp av solen.




 


Teknik: Eftersom vi var vikingar på Jamtlil i tisdags fortsatte vi med att läsa om teknik på vikingatiden. Vi gjorde uppgifter i vår arbetsbok.

 


 

SO: Vi hade en fantastisk dag på Jamtli. Ett pass spenderades tillsammans med två vikingar som lärde oss en massa som Vikingar måste kunna. Byteshandel, kast med yxa, runskrift och att baka bröd var bara några av de saker vi fick lära oss.
Vi började det passet med att se på, och höra historien om, Överhogdalsbonaden. Be gärna era barn berätta mer om den!

Andra passet fick vi härja fritt på Jamtli och undersöka allt som finns där.

flottning
hämtning av vatten
klättervänligt ånglok

I mejeriet fick vi se hur det gick till att göra ost förr.

Timmer fraktades upp och ner.
Lunch intogs ute i det fina vädret.

Vi fick både känna på en ringbrynja och på ett svärd. Tungt var det!


Dragkamp och smidighetsträning.

Skjuta pilbåge och slåss med svärd.

Det var inte alltid som det var lätt att förhandla till sig varor.

 
 











 






 
 

Idrott: Vi har fortsatt att träna på att orientera. I torsdags fick vi prova på stjärnorientering. Vi tränar förmågan att använda kartan som ett hjälpmedel. Vi kom fram till att det är viktigt att alltid passa kartan innan man drar iväg mot en kontroll - annars kan man hamna åt helt fel håll.


Tack för ett trevligt föräldramöte i torsdags!
Vi skriver ihop några rader i en sammafattning och mailar hem till de som inte var där.


NÄSTA VECKA:
Vi fortsätter på de arbeten vi påbörjat - detta är några av de saker vi kommer att träna:

Vikingatiden: Vi skapar vår egen vikingafigur, och måste då bland annat ta reda på hur vikingar var klädda.

Den magiska dörren: Vi skriver på kapitel 1, och introducerar "två stjärnor och en önskan" som en metod för kamratbedömning. Eleverna kommer att träna på att bearbeta sina första kapitel och förbättra dem utifrån feedback.

En läsande klass: Fler läsfixare introduceras i vårt arbete för att förbättra läsförståelse och använda olika strategier när vi läser.

Matte: Vi fortsätter att träna taluppfattning på olika sätt och börjar nu se vilka som behöver repetera vissa delar lite mer och vilka som behöver mer utmaning för att komma vidare.

Bild: Vi gör höstträd.

Valet: Vi fortsätter att lära oss mer om de största partierna. Eleverna kommer att få träna på att söka och samla information om olika partier och sedan jämföra partierna med varandra.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar