Hej i höstrusket!
Veckans tanke:
Dagens elev:
Den här veckan har vi startat upp "Dagens elev". Det går ut på att Malin och Anna slumpvis drar en elev från respektive klass som blir Dagens elev varje dag. Det är ingen mer än lärarna som vet vilken det är. Har denna elev gjort sitt bästa under dagen, både på lektioner och raster får klassen i slutet på dagen en stjärna och läraren talar om vilken det är. Blir det ingen stjärna berättar läraren inte vilken det har varit. Om klassen får 30 av totalt 35 möjliga stjärnor blir det en belöning av något sätt.
En favoritaktivitet är våra små pausdanser vi tar till ibland när vi behöver röra lite på oss för att få nya krafter. Vi dansar Just dance-danser från youtube. Här dansar vi till "The final countdown", 4A testar detta till veckan, några har testat på fritids.
Bild
Den här veckan skulle vi lösa Fyrfärgsproblemet. Den uppgiften kombinerade både matte och bild. Med fyra färger skulle vi färglägga ytor. Problemet vara att vi inte fick ha samma färg gränsande mot varandra.
Svenska: På "En läsande klass" lektionen har vi arbetat med "Reportern", att kunna ställa frågor och svara på frågor gällande en text. På raderna, mellan raderna och bortom raderna.
På "Mio Min Mio" lektionen fortsatte vi med ordklasser och denna vecka var det verb som var i fokus. Detta övade vi genom bland annat verbcharader.
Tuva hade arbetat med en faktatext om katter hemma som som ville läsa upp för klassen.
Ronja har varit i Turkiet på semester och visade oss hotellet samt berättade om valutan i landet och vilka likheter och skillnader det är mellan Sverige och Turkiet. Hon visade även en film från hotellet och vi alla blev sugna på att åka dit :) Vilket härligt ställe!
Fokus denna vecka har varit att bli säker på addition, att kunna räkna talsort för talsort samt uppställning. Tanken är att man ska ha testat på båda strategierna för att sedan välja den man själv tycker bäst om.
PÅ fredagen fick 4B välja mellan några olika kluriga övningar.
SO:
Vi har i mindre grupper redovisat faktatexten om en asagud för varandra. Vi har även sett klart på serien "Odens rike" där vi har lärt oss allt man behöver veta om asagudar. Efter redovsiningen fick vi i gruppen lösa uppgifter om Vikingatiden, uppgifterna var från ett material som heter "Tummen upp" och är en check inför nationella proven i 6.an!
Det gällde att ta hjälp av den kunskap om Vikingatiden som man hade för att lösa olika uppgifter. Tex. Hur lärde sig barnen nya saker eftersom de inte gick i skolan? Var det: i kyrkan, läste de på runstenarna eller följde de med sina föräldrar? Förklara också varför två alternativ inte stämde.
Det ni! Bra gick det också :)
Biologi:
Vi har lärt oss om ryggradsdjur och ryggradslösa djur genom att se på film, måla bilder och sortera.
Filmen visade insekter, groddjur, kräldjur, fiskar, fåglar och däggdjur.
Hemuppgift till vecka 42: Gör en intervju hemma gällande sopsortering. Fyll i svar på hemskickat papper. Vilka sorterartyper är dina föräldrar?
Vi har arbetat med kapitlet om förvara och bevara. Vi diskuterade Hållbar utveckling. Behövs alla förpackningar? Kan vi använda förpackningarna till något annat? Hur gjorde man förr när inte alla förpackningar fanns? Elisabeth visade olika förpackningar hon gjort om och en smörbytta i trä från 1918.
Hemuppgift till vecka 43: Ta med en lagom stor förpackning hemifrån i trä, plåt eller plast. Den skall dekoreras till ett nytt brukbart föremål. (Inte större än en skokartong)
Idrott: I tisdags lekte vi en lek som heter "apor och lejon". Aporna skulle jaga efter bananer som hängde i träden (ribbstolarna). Lejonen jagade aporna för att se till att de inte hann ta några bananer.
I torsdags värmde vi upp med att "välta koner" - eller...ett lag skulle välta konerna och ett lag skulle ställa upp dem. Ett evighetsgöra!
Efter det provade vi på att ha fotbollsaerobics. Motorik, bollkänsla och att röra sig till musik tränades. Kanonduktiga elever!
Fotbollsaerobics.
Endel påbörjade idrottslektionen redan när vi stod och väntade på att alla skulle bli klar i omklädningsrummet.
Nästa vecka:
NO: Onsdag och torsdag, vi kommer att arbeta med Hållbar utveckling hela dagarna. Eleverna kommer att besöka Coop och ICA för att göra olika undersökningar. De kommer att gå i grupp till affärerna.
Svenska: Kom ihåg läsläxan, 4B till måndag och 4A till fredag!
Matematik: Subraktion, olika strategier för att lösa en uppgift.
Engelska: Vi övar på a/an hemma och har ett läxförhör på fredag.
Idrott inne: ta med ombyte, handduk och gärna skor.
På tisdag är Anna och Malin på läroplans/förstelärarträff. Info om vikarie kommer senare.
Nu är det dags för fredagsmys! Många tända ljus behövs idag :) Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar