Hej där hemma!
Här på skolan jobbar vi på som bara den :) Varje minut är fullproppad med nya upptäckter och kunskaper. Välkommen in och var med oss en dag eller en lektion :)
Här kommer vår vecka:
BILD:
Den här veckan fick vi en längre bildtimme. Anledningen var att vi skulle måla med vattenfärger och arbeta med färglära. Alla fick ett varsitt häfte som vi skulle måla i. Vi målade grundfärger, sekundärfärger och komplementfärger. När vi gjort det fick vi en bilduppgift där vi skulle måla en bild i tre varianter med grundfärg och sekundärfärg.
Efter hårt arbete är man värd en paus. |
Vi har avslutat temat Vikingatiden och börjat med Samhällskunskap och ett arbete som heter "Vårt samhälle". Denna vecka har vi pratat om vad ett samhälle är. Vi har pratat om olika yrkesgrupper, arbetsplatser och övrigt som finns i ett samhälle. Vi har även jämfört vårt samhälle med bokens samhälle. Tittat på likheter och skillnader. I en arbetsuppgift saknades det viktiga delar för ett samhälle, här gällde det att sätta tillbaka de viktiga delarna, vilken del är mer eller mindre viktig, brandstation, pizzeria, bank... Är det viktigt att det finns bilar i ett samhälle? Är det skillnad på om man bor i en stad eller på landsbygden hur viktig bilen är? Detta är exempel på frågor vi diskuterade.
Hur skulle samhället klara sig utan ett ålderdomshem? Poliser? |
Under tisdagens pass repeterade vi viktiga fraser. tex:
- What´s your name?
- How old are you?
- What`s your address?
- What´s your telephone number?
Samt att kunna besvara frågorna.
Vi gjorde en pratövning där det gällde att hitta sin "tvilling"
Tvillingen är hittad :) |
Parläsning, vi övar att tala engelska. |
Vi övar fortfarande på lässtrategin "Reportern". Där det gäller att ställa frågor till och om texten för att bättre förstå den. Det är lite klurigt att ställa frågor på de olika nivåerna, på, mellan och bortom raderna, men nu börjar vi få kläm på det.
Vi har lyssnat klart på boken "Mio min mio" och arbetat med författaren Astrid Lindgren. På måndag kommer vi att se filmen. Efter filmen kommer vi att arbeta med att se likheter och skillnader mellan bok och film. Vilken var bäst kommer vi att få reda på.
Vi fortsätter att använda oss av lasfixarna för att förstå texter. Vi har tränat på att stryka under nyckelord i en text för att lära oss så mycket som möjligt UNDER läsningen.
TEKNIK:
Vi gjorde färdigt i våra arbetsböcker om kapitlet förvara och bevara.
MATEMATIK:
Under fem onsdagar har vi sett en serie om tre barn som har löst olika matematiska problem genom att bli fast i ett TV-spel. Nu har vi under veckan i grupp med hjälp av serien konstruerat egna uppdrag till varandra i klasserna. Under fredagen har 4B löst 4A´s uppdrag. Det hela gick ut på att allas vår Jan-Owe blev kidnappad och måste naturligtvis fritas. Med hjälp av sju olika stationer samlade 4B in delar till Jan-Owes mobilnummer och kunde ringa honom och fråga var han var. Nästa fredag är det dags för 4A att lösa 4B´s uppdrag.
Förberedelserna inför nästa veckas uppdrag är i full gång. |
Klurigt pussel, hitta rätt väg och hur lång är egentligen en minut? |
Simon och Wilma har klurat ut telefonnumret och ringer...men vem svarar? |
Var leder fotspåren? Klarar vi alla uppdrag så att J-O kan räddas? |
BIOLOGI:
Vi gjorde ett vattentest genom att smaka på tre olika vatten som vi fick betygsätta. Efter det fick vi känna på hur tungt det kan vara för de barn som får bära vatten varje dag. Ibland så är vattnet inte ens rent. De måste dricka det ändå. Orättvist! Vi fick även se en film om vattnets kretslopp.
Nästa vecka:
Många elever har utvecklingssamtal - kom ihåg tiden!
Tisdag och torsdag: Idrott, ombyte och handduk med!
Måndag: 4B läsläxa
Fredag: 4A läsläxa
På engelskan kommer vi att repetera a, an och am, are, is. Det blir en läxa med detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar