Hejsan!
Så har vi avverkat första veckan efter höstlovet i rask takt.
Tiden bara rusar iväg!
Vi är i full färd med att skriva omdömen och planera inför utvecklingssamtalen som börjar vecka 47.
Vi börjar med några bilder från idrotten denna vecka.
I tisdags gjorde vi redskapsbanor i form av en stafett som kallas klockan. Fyra grupper/lag sprang banorna. Detgällde för tre av lagen att hämta så många ärtpåsar som möjligt från andra sidan banan. Under tiden skulle det fjärde laget transportera bollar från en bollvagn till en ihålig plint. När det laget var färdigt var tiden ute för de övriga lagen att samla ärtpåsar. Det var riktigt svårt att hinna före bollaget (tömma sitt bo med ärtpåsar innan de flyttat över alla bollar). Svettigt...men riktigt roligt!
På torsdagen fick två elever i uppdrag att välja uppvärmningslek. De valde "under hökens vingar kom". Efter det lekte vi en ny lek som heter "Harry Potter". Här gällde det för laget att vara både listiga och att kunna pricka både motspelare och koner med en mjuk boll. Men minst lika vikigt är såklart också att vara en god lagkamrat, att följa regler och att göra sitt bästa :).
Det här är en lek vi kommer att göra igen, eller hur?!
Vi fick träffa på Felex. Han hade löst några uppgifter och de var inte lösta korrekt. Nu var det elevernas uppgift att klura ut hur Felex hade tänkt - och hur uppgiften skulle lösas så den blev rätt. Ett bra sätt att reda ut vanliga felberäkningar och misstag som görs.
Att prata matematik är en förmåga som vi tränar mycket. Här arbetar klassen i grupper och löser olika lästal.
Så har vi avverkat första veckan efter höstlovet i rask takt.
Tiden bara rusar iväg!
Vi är i full färd med att skriva omdömen och planera inför utvecklingssamtalen som börjar vecka 47.
Vi börjar med några bilder från idrotten denna vecka.
I tisdags gjorde vi redskapsbanor i form av en stafett som kallas klockan. Fyra grupper/lag sprang banorna. Detgällde för tre av lagen att hämta så många ärtpåsar som möjligt från andra sidan banan. Under tiden skulle det fjärde laget transportera bollar från en bollvagn till en ihålig plint. När det laget var färdigt var tiden ute för de övriga lagen att samla ärtpåsar. Det var riktigt svårt att hinna före bollaget (tömma sitt bo med ärtpåsar innan de flyttat över alla bollar). Svettigt...men riktigt roligt!
Det här är en lek vi kommer att göra igen, eller hur?!
SO: Vi har avslutat vårt arbete med vikingatiden denna vecka. I onsdags arbetade vi med att läsa ett häfte och svara på frågor som handlade om hur man kan kunna så mycket om vikingatiden idag. Vi kunde redan att arkeologer letar efter fornlämningar i jorden, men vi fick även lära oss att det också finns något som heter onteologer - de är specialister på skelett och ben. Detta var det många elever som tog upp, när vi i slutet av lektionen skrev i vår Exit-bok.
Vi tränade, under denna lektion att läsa en faktatext och förstå vad vi läser. Vi tog hjälp av våra läsfixare för att förstå texten bättre och vi tränade på att stryka under viktiga och svåra ord för att få hjälp med förståelsen.
På torsdagen fick alla elever göra en examination om området. Roligt att se att så många lärt sig så mycket :)!!
Runskrift |
SV: I kapitel fem i "den magiska dörren" ska vi träna på att skriva dialoger. Vi får lära oss att använda talstreck på rätt sätt. Vi pratade också om olika skiljetecken. Tänk vad många skiljetecken vi har - som vi ska lära oss att använda på rätt sätt!
MA: Vi gjorde diagnosen för området "addition och subtraktion" under veckan. Efter det fick alla olika uppgifter att arbeta med beroende på hur diagnosen gick. Endel behövde repetera några områden och några fick jobba vidare med mer utmanande uppgifter. En sak som vi upptäckte att många fortfarande tycker är svårt, är subtraktionsuppställning. Men det tränar de som behöver det, vidare på.
Nästa vecka påbörjar vi ett nytt område. Då ska vi lära oss mer om geometri.
Vi fick träffa på Felex. Han hade löst några uppgifter och de var inte lösta korrekt. Nu var det elevernas uppgift att klura ut hur Felex hade tänkt - och hur uppgiften skulle lösas så den blev rätt. Ett bra sätt att reda ut vanliga felberäkningar och misstag som görs.
Att prata matematik är en förmåga som vi tränar mycket. Här arbetar klassen i grupper och löser olika lästal.
Eng:
Vi har under veckan arbetat med ordet ÄR som på engelskan har tre olika ord - AM, ARE och IS. Vi har lärt oss när man använder vilket ord.
Vi har under veckan arbetat med ordet ÄR som på engelskan har tre olika ord - AM, ARE och IS. Vi har lärt oss när man använder vilket ord.
NO: Som fortsättning på vårt arbete om Spara och förvara fick vi lära oss att göra en egen låda. Här gällde det att både klippa rakt och vika noga efter linjer för att resultatet skulle bli bra. I lådans botten fick vi lägga wellpapp så att lådan blev stadigare.
Biologi: Denna vecka fick vi se en film som hette "Om hela världen var en by". Där låtsades man att hela världen bestod av 100 personer. Vi fick lära oss hur olika jordens resurser är fördelade. Somliga fick inte gå i skola, inte äta sig mätta, inte sova i ett hus osv. Efter filmen diskuterade vi hur vi akn försöka ändra på detta.
Bild: På bilden har vi arbetat klart med våra fönster. När vi öppnade fönstren såg vi alla ut mot en vikingaby.
Just dance paus |
Nästa vecka
Läsläxa: 4B till måndag och 4A till fredag.
Engelska glosor till fredag.
Nytt område inom matten startas upp: Geometri
Idrott: tisdag och torsdag
Läsläxa: 4B till måndag och 4A till fredag.
Engelska glosor till fredag.
Nytt område inom matten startas upp: Geometri
Idrott: tisdag och torsdag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar