Hej!
Åter en vecka fullspäckad med kunskap.
SO:
Vi har sett första avsnittet av "Geografens testamente" och i detta avsnitt får vi bekanta oss med huvudrollsinehavarna och lära oss mer om de stora sjöarna i Sverige. Här nedan kan ni se vad det är vi ska jobba med och lära oss om här på vårterminen.
Svenska:
På svenskan denna vecka har 4B startat upp arbetet i en ny lärobok som vi beställt. Den heter ZickZack. I den kommer vi att träna på att skriva utifrån sk genrepedagogik. Vi pratar om olika texter; hur de är uppbyggda och hur man ska planera innan man skriver. Idag började vi med att titta på en ÅTERBERÄTTANDE text. Vi delade upp texter i de olika delarna; rubrik, inledning, händelse 1,2,3 osv och slutligen avslutning. Vi började också att titta närmare på hur en inledning kan se ut och vad som ska ingå i den. I en inledning ska man svara på frågorna; vad? vem? när? varför?
4A startar upp detta arbete på måndag. 4A har istället arbetat med "En läsande klass" och där hängde vi på Elisabeths arbete med fåglar. Vi läste texter om Bofinken och Domherren. Sedan jämförde vi dessa i ett så kallat VENN-diagram där man tittar på likheter och skillnader mellan fåglarna. 4A läste även läsläxan under fredagen och vi fokuserade på strategin "Cowboyen" att kunna sammanfatta texten. I läsgruppen fick vi fundera på vem som hade lyckats göra den bästa sammanfattningen hemma och varför den var bäst? Vad är det som gör en sammanfattning bra? Och kan vi andra lära oss någonting av andras sammanfattningar? Det var superbra diskussioner i grupperna och samtliga elever fick upp ögonen och lärde sig av varandra!
Tisdagssvenska:
Alla elever är indelade i tre grupper som kommer att vandra mellan olika stationer á 20 minuter.
Hos Anna ska vi träna på att läsa högt. Detta första pass diskuterade vi vad som kännetecknar en bra högläsare, vad man ska tänka på när man kamratbedömer varandras läsning och vi kom på vad man kan ge varandra för feedback. Vi jobbade i par och skulle komma på "stjärnor" och "önskningar". Nästa vecka ska grupperna få använda sig av feedback-tipsen och prova på att kamratbedöma när Anna läser några texter.
Hos Malin kommer vi att öva på den kommunikativa förmågan, genom övningar och lekar bli säkrare på att tala inför varandra. Hos Elisabeth kommer vi att få lära oss mer om svensk grammatik.
BILD:
Matte: Vi har fortsatt arbeta med omkrets denna vecka. Återigen hade Anna lyckats lösa flera uppgifter fel. Tur att eleverna finns där för att hjälpa henne förstå ;).Vi har arbetat mycket med våra whiteboardtavlor för att få med alla elever vid genomgångar.
Idrott: På idrotten denna vecka började vi med att leka "mattkull" och apor och lejon. Två lekar där det krävs samarbete och klurighet.
På torsdagen provade vi på en ny övning som inte ens Anna testat förut. Så roligt att se att det funkade så bra :)!
Vi spelade "bordshockeyboll". Här tränas samarbete, lagspel, pass och koncentration. Två lag placeras ut på mattor eller rockringar. Varje lag har en målvakt. Sedan ska bollen passas mellan spelarna i laget, men de får bara stå på sin matta. Endast centern får skjuta på målvakten. När den gjort det, ska hela laget snabbt rotera till en ny plats. Jätteroligt att se att övningen funkade så bra och att alla, när vi tränat en stund, fixade det här med roteringen. Det gäller verkligen att vara koncentrerad.
Vi kör samma övning på tisdag - då lägger vi till poängräkning med hjälp av koner också.
Åter en vecka fullspäckad med kunskap.
SO:
Vi har sett första avsnittet av "Geografens testamente" och i detta avsnitt får vi bekanta oss med huvudrollsinehavarna och lära oss mer om de stora sjöarna i Sverige. Här nedan kan ni se vad det är vi ska jobba med och lära oss om här på vårterminen.
Var ligger de största sjöarna i Sverige? |
På svenskan denna vecka har 4B startat upp arbetet i en ny lärobok som vi beställt. Den heter ZickZack. I den kommer vi att träna på att skriva utifrån sk genrepedagogik. Vi pratar om olika texter; hur de är uppbyggda och hur man ska planera innan man skriver. Idag började vi med att titta på en ÅTERBERÄTTANDE text. Vi delade upp texter i de olika delarna; rubrik, inledning, händelse 1,2,3 osv och slutligen avslutning. Vi började också att titta närmare på hur en inledning kan se ut och vad som ska ingå i den. I en inledning ska man svara på frågorna; vad? vem? när? varför?
4A startar upp detta arbete på måndag. 4A har istället arbetat med "En läsande klass" och där hängde vi på Elisabeths arbete med fåglar. Vi läste texter om Bofinken och Domherren. Sedan jämförde vi dessa i ett så kallat VENN-diagram där man tittar på likheter och skillnader mellan fåglarna. 4A läste även läsläxan under fredagen och vi fokuserade på strategin "Cowboyen" att kunna sammanfatta texten. I läsgruppen fick vi fundera på vem som hade lyckats göra den bästa sammanfattningen hemma och varför den var bäst? Vad är det som gör en sammanfattning bra? Och kan vi andra lära oss någonting av andras sammanfattningar? Det var superbra diskussioner i grupperna och samtliga elever fick upp ögonen och lärde sig av varandra!
Vi tar hjälp av läsfixarna för att lära oss mer om Sveriges natur. |
Alla elever är indelade i tre grupper som kommer att vandra mellan olika stationer á 20 minuter.
Hos Anna ska vi träna på att läsa högt. Detta första pass diskuterade vi vad som kännetecknar en bra högläsare, vad man ska tänka på när man kamratbedömer varandras läsning och vi kom på vad man kan ge varandra för feedback. Vi jobbade i par och skulle komma på "stjärnor" och "önskningar". Nästa vecka ska grupperna få använda sig av feedback-tipsen och prova på att kamratbedöma när Anna läser några texter.
Hos Malin kommer vi att öva på den kommunikativa förmågan, genom övningar och lekar bli säkrare på att tala inför varandra. Hos Elisabeth kommer vi att få lära oss mer om svensk grammatik.
BILD:
På bilden fick vi måla små staflin gjorda av
glasspinnar. Till dessa ska vi sedan göra tavlor. En tavla ska ha olika mönster
och den andra ska ha ett naturtroget motiv.
Vi fick även lära oss lite teknik när Elisabeth
visade hur hon först hade gjort en form av frigolit, uttjänta symaskinsnålar
och vanliga nålar. I den formen la hon glasspinnarna för att alla staflin
skulle bli likadana. Hon visade även hur hon förstärkt staflina med
tändstickor.
Matte: Vi har fortsatt arbeta med omkrets denna vecka. Återigen hade Anna lyckats lösa flera uppgifter fel. Tur att eleverna finns där för att hjälpa henne förstå ;).Vi har arbetat mycket med våra whiteboardtavlor för att få med alla elever vid genomgångar.
Beskriv hur man räknar ut omkrets... |
Biologi:
Fåglar blev den här veckans nya ämne. Vi fick ett häfte där vi får lära oss om vilka kännetecken och utseende olika fåglar. Hur fåglarna ser ut beror på i vilken miljö de lever och vad de äter. Elisabeth hade med sig en fågelbok som även hade olika fåglars läten.
Teknik:
Vi tittade på Teknikspanarna. Detta avsnitt handlade om jordbruk. Vi fick följa med till en bondgård där de visade på många tekniska hjälpmedel t ex en mjölkrobot. Som vanligt fick vi sedan svara på frågor och göra utmaningar
Elisabeth kom in med en tillbringare med 1,5 liter kall pudersnö. Vi fick gissa hur mycket vatten det skulle bli när det tinade. Det blev 135 ml. Varför vi fick frågan? Fortsättning följer...
Idrott: På idrotten denna vecka började vi med att leka "mattkull" och apor och lejon. Två lekar där det krävs samarbete och klurighet.
Apor och lejon: Lejonen skyddar bananerna och försöker ta aporna som jagar mat. |
Mattkull: det gäller att skydda sig från bollen med hjälp av mattorna. |
Vi spelade "bordshockeyboll". Här tränas samarbete, lagspel, pass och koncentration. Två lag placeras ut på mattor eller rockringar. Varje lag har en målvakt. Sedan ska bollen passas mellan spelarna i laget, men de får bara stå på sin matta. Endast centern får skjuta på målvakten. När den gjort det, ska hela laget snabbt rotera till en ny plats. Jätteroligt att se att övningen funkade så bra och att alla, när vi tränat en stund, fixade det här med roteringen. Det gäller verkligen att vara koncentrerad.
Vi kör samma övning på tisdag - då lägger vi till poängräkning med hjälp av koner också.
Nästa vecka:
Måndag: 4B läsläxa
Torsdag: Idrott, ombyte med!
Vi kör ett pass till med "bordshockeyboll".
Fredag: 4A läsläxa och glosförhör för alla elever.
På tisdag får vi besök av Anette från Ung företagsamhet som kommer och berättar mer om vårt samarbete med Elkapsling, mer info kommer om detta.
Trevlig helg!
//Elever och fröknar + magister J-O
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar