Ännu en vecka fylld av massor av lärande har gått. Idag, innan veckan avslutades med Fredagsmys-låten, var vi rörande överens om att veckorna bara flyger iväg. Det är väl för att vi gör så mycket skoj :).
Vi vill börja berätta om något vi hoppas många kommit hem och berättat om redan där hemma :).
I tisdags hade vi vår första microlektion "Grej of the day".
Vi ser en presentation på smartboarden om något ämne. Det kan vara personer, händelser, djur, naturfenomen...ja, allt mellan himmel och jord. Efter presentationen antecknar eleverna i en skrivbok vad de lärt sig.
Vi har denna vecka lärt oss mer om Alcatraz och Facebook.
Fantastiskt att se elevernas vetgirighet - och vi pratar om att "Kunskap är coolt"!!!
Ledtråden till tisdagens grej... är: ofta läst dagbok.
Flitiga elever antecknar! |
Matte: Vi har fortsatt lära oss mer om geometri. Vi har arbetat med omkrets och area. Hur räknar man ut dem och vad är skillnaden mellan dem? Vi har bland annat arbetat i par och ritat rektanglar och kvadrater, vi har diskuterat och funderat.
Vi har arbetat med Concept cartoons och diskuterat geometriska figurer. Vem tänker rätt och vem har fel...och fram för allt - hur har de som tänkt fel tänkt?
Vi har även byggt geometriska figurer med hjälp av tändstickor och sedan löst kluriga geometriuppgifter med tändstickor.
Bild: Se vilka fina stafflin vi tillverkat! Den här veckan har alla målat två små tavlor som ska sitta på stafflit.
Nästa vecka startar vi med tesselering. Ett moment som vi kopplar ihop med matematiken och area.
Svenska:
ZickZack
Vi har fortsatt arbeta med återberättande texter. Vi såg på olika inledningar som vi skrivit förra veckan och bearbetade dem tillsammans. Sedan pratade vi om TIDSORD och gjorde övningar på detta. Vi tränade på att skriva mer varierande texter genom att använda olika tidsord.
Tisdagssvenska
Anna: Vi använde feedbacken vi skrev ihop förra veckan som man kan ge vid högläsning. Alla våra förslag på feedback hade Anna skrivit ihop till en lista. En för alla stjärnor och en för önskningar. Så läste Anna en text på tre "olika sätt" och vi fick träna på att ge "två stjärnor och en önskan" till henne. Efteråt pratade vi om upplevelsen av att ge kamratbedömning på det lästa.
Malin: Vi fortsatte vår muntliga träning. Vi såg en film som handlade om kroppsspråk. Efteråt fick vi göra övningar om det. Kan man med kroppsspråk tex visa att man vill gå på toaletten?
Elisabeth: Vi tränade på våra vokaler. Vi sa alfabetet högt och vid varje vokal skulle vi säga piip, istället för vokalens namn.
kamratbedömning |
kroppsspråk |
Vi tränar vokaler. |
Läsläxan...Vi jämförde våra sammanfattningar och läste upp den bästa. Efteråt hade vi mycket bra diskussioner om hur en bra sammanfattning ska se ut. Vi provar detta igen nästa läsläxelektion. |
I tisdags fick vi var med om något som låter spännande!
Vi fick besök av Anette från Ung företagsamhet. Hon berättade om ett uppdrag som vi ska få av dem. Vi ska till Elkapsling i Alby om några veckor. Tills dess ska vi vara väl förberedda med fakta om Elkapsling och vi ska ha gjort en marknadsundersökning till dem.
Väl på plats kommer vi att få delta i en frågesport om Elkapsling, vi kommer att få presentera våra marknadsundersökningar för Elkapsling vd och vi ska få ett ytterligare uppdrag - som ännu så länge är HEMLIGT :).
Anette från Uf visar uppfinningar som gymnasieungdomar gjort. |
Biologi Vi fortsatte med fåglarna. Först fick vi se en film som
hette Sångfåglar. Efter det så diskuterade vi kring var fåglarna bor och vad de
helst äter. Vi fick veta att fåglar av samma art t ex mesfåglar har olika
ställen på ett träd eller en buske där de har sitt revir/plats. Då behöver de
inte fundera så mycket på vart de ska sitta utan kan ägna sig åt det de behöver
bäst.
Teknik
Vi fick jobba i Teknikboken med kapitlet Bygga&Bo.
Teknikboken |
Fåglar |
Leo berättade i klassen om hur det var när han fick diabetes. Han visade bilder från sin första sjukhusvistelse. Han fick även berätta lite mer om diabetes.
SO: Vi har sett andra delen av Geografens testamente. Holger och Mortensen åkte då till de stora slätterna i Västergötland och Skåne. Vi arbetade sedan med vad en slätt är, var de finns i Sverige, vad man odlar på slätterna osv. Vi träande på begrepp som handlar om våra naturtillgångar.
I nästa avsnitt drar de två äventyrarna mot de stora skogarna.
Nästa vecka:
Idrott tisdag: Skridskoåkning på vår fina isplan på skolan. Kom ihåg att meddela om ni behöver låna skridskor/hjälm.
Ta med en bilderbok som du ska läsa högt för förskoleklassen - Senast måndag!
Läsläxa 4B: måndag
4A: fredag
Engelskaläxa till fredag
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar